Ben je of ken je iemand die gedwongen wordt te werken, seks te hebben of strafbare feiten te plegen? En verdient een ander hier geld aan? Op deze pagina vind je informatie over wat wij vanuit het ESSM van stichting Humanitas dan voor je kunnen betekenen.

Er zijn verschillende vormen van mensenhandel. Je kunt hierbij denken aan gedwongen seks, gedwongen worden om criminele feiten te plegen, moeten werken zonder hiervoor betaald te krijgen, orgaanverwijdering en gedwongen draagmoederschap.
Uitbuiting komt in allerlei sectoren voor zoals sekswerk, horeca, schoonmaak, land- en tuinbouw, transportsector en in het criminele circuit.

Er zijn verschillende signalen, bijvoorbeeld:

• Jijzelf of je familie wordt mishandeld of bedreigd
  • Je krijgt niet/te laat/te weinig betaald
  • Je bent met valse beloften het (seks-)werk gaan doen
  • Je wordt geïsoleerd van je familie en vrienden
  • Bang voor wat er kan gebeuren (geweld, chantage met foto- of filmmateriaal, stalking)
  • Je moet iets doen tegen jouw zin (bijvoorbeeld drugs dealen). Je bent er misschien vrijwillig mee begonnen, maar nu wil je stoppen.